BIZ FransHalsbuurt 

verbinden en verbeteren

Introductie Bestuur 

Fair is fair

In 2013 sloot ik aan bij 4 vennoten van biologische winkel De Aanzet in de Frans Halsstraat naast het restaurant De Waaghals. Datzelfde jaar verhuisde De Aanzet naar de Jacob van Campenstraat. De supermarkt zit op nummer 10-12 en een winkel met natuurlijke verzorgingsproducten op nummer 8. Momenteel ben ik eigenaar en run de winkels met zo’n 20 collega’s.

Bijzondere aan De Aanzet is dat we de ecologische en sociale voetafdruk van onze producten drastisch proberen te verlagen. Onze klanten dragen zo bij aan een mooiere wereld. En die mooie wereld begint wat mij betreft al hier in onze fijne Frans Halsbuurt waar ik werk én woon. De ondernemersvereniging biedt handvatten om je hiervoor actief in te zetten en tevens zaken kort te sluiten met de bewoners die georganiseerd zijn in de Frans Hals buurtvereniging. Sinds 2018 ben ik voorzitter van de BIZ en we zoeken altijd collega’s die een leuk project willen opstarten en aanjagen. Meld je aan!!

Maarten Rijninks, De Aanzet


Zij die er gezamenlijk van genieten zullen zich in eenstemmigheid verbonden weten

Al heel wat jaren werk ik met plezier in de FransHalsstraat. Met veel genoegen dompel ik me 5 dagen in de week onder in het dorpse sfeertje.
Onderdeel uitmaken van de buurt doe je als bewoner, als werker en als bezoeker. Het maakt eigenlijk niet uit welk label je opgespeld krijgt, zolang je maar probeert iets goeds toe te voegen. Tenminste, zo gedijt mijn karma.
De BIZ is bij mij de kruiwagen om met z’n allen bloembollen te poten, vuilnis te rapen en de bomen vol te hangen met vogelkastjes.
Hoop dat de komende jaren meer BIZ-leden de kruiwagen ‘opnemen’ om allerlei zinnige en onzinnige activiteiten op te starten in dit hemelse buurtje.
Arnold Gruppen, Minicards






Authentiek
Craft Wine, van het Amsterdamse bedrijf Go Good , is een flessenwinkel voor de distributie van authentieke, natuurlijke en biodynamische wijnen. Naast onze eigen import bieden wij ook heerlijke wijnen aan die zijn geïmporteerd door collega's, partners en vrienden. Alle wijnen worden geproduceerd door gepassioneerde wijnmakers die het belang van het terroir en de regels van de natuur erkennen.
Hoewel er ongeveer 1400 wijndruivensoorten bekend zijn, wordt bijna 80 procent van de wijnen wereldwijd gemaakt van slechts 20 druivensoorten.
Reden om samen te werken met wijnboeren die graag werken met hun inheemse druivenrassen. Ze bewaren de onbekende druiven, obscure druiven zo je wilt, met soms vreemde en moeilijk uit te spreken namen. Het is geen verrassing dat deze wijnmakers vaak dezelfde zijn die zich inzetten voor biologische en biodynamische landbouw, voor handmatige oogst en traditionele wijnbereidingstechnieken met maximaal respect voor een specifiek terroir.
Linda & Goran, Craft Wine


Wij en het ei
The Big Green Egg is een eivormige keramieke barbecue met een deksel. De specifieke vorm zorgt voor een luchtcirculatie die de temperatuur gelijkmatig verdeelt. Dit zorgt voor een perfecte garing van je product.
Thijs Kooman, eigenaar en chef legt uit: “Toen ik zo’n 10 jaar geleden een Green Egg te leen kreeg van een bevriende chef en er een een rib-eye op grillde, dacht ik: ‘ja, dit is het! Zo hoort vlees te smaken!’
Al snel gingen we experimenteren met vis, schaaldieren en groenten. Zo is de ‘soep uit het ei’ ook ontstaan. Het bleek heerlijk om bijvoorbeeld een prei of knolselderij helemaal zwart te grillen en dan de zoete, rokerige binnenkant eruit te lepelen en er een soep van te maken.
We gebruiken ook verschillende soorten rookhout voor specifieke gerechten. In het algemeen gebruiken we Spaans olijfbomenhout, voor een milde rook. Maar onze zalm bijvoorbeeld, gaat na een pekelbad op appelhout. Dit geeft net een andere nuance aan de smaak.”
Stefanie Schutte, SenT


Straatmanagement
Daar waar mogelijk ondernemers helpen. Soms niet meer dan een luisterend oor of een hart onder de riem. Andere keren helpen met concrete dingen richting gemeente of buurtgenoten. Het beheren van twee sociale media accounts Insta: Franshalsbuurtbiz en Bizmanager FransHalsbuurt op FaceBook. Hiermee bereik ik inmiddels  veel mensen uit de buurt.
Met de sociale media vestig ik op verschillende manieren de aandacht op ondernemers en hun zaken. Zo is er om de zoveel tijd een Biz Win Wedstrijd, geef ik een kijkje in de keuken of maak ik een filmpje.
Ik plaats berichten over de geschiedenis  in de buurt oa door gebruik te maken van foto's uit Amsterdams Stadsarchief en het internet.
Niet alleen vestig ik de aandacht op de ondernemers. Ik probeer de FransHalsbuurt  ansich te definiëren: want die is best uniek, nu we auto luw zijn, de duurste parkeergarage onder water hebben en fietsen en groen om vierkante meters strijden. Community building.
geïntroduceerd. Buurtparticipatie, ondernemers die de buurt welkom heten, bewoners die elkaar leren kennen. Kortom; initiatieven waarmee we de buurt weer ietsje leuker maken. Voor ondernemers én bewoners.
Hanneke de Feijter